ایجاد تنوع وجذابیت در کلاس درس قرآن(قسمت اول)
 
گروه آموزش ابتدایی - پایه ششم
 
 
پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : گروه آموزش ابتدایی

یکی از راه های ایجاد تنوع وجذابیت در کلاس درس قرآن ، استفاده مناسب ازمطالب جالب مخصوصاً لطیفه های شاد و آموزنده است.ضمن دعوت برای مطالعه این صفحه،شماهم لطایف جالب خودتان رابرای ماارسال نمایید.

1-   شوخیهای پیامبر                                          2- شوخی یاران با پیامبر(ص)

3- شوخی یاران با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله        4- لطایف قرآنی

5- لطایفی از معصومین                                     6- لطایفی از دانشمندان

7- لطیفه‌هایی از پادشاهان                                8- لطیفه‌های از غلامان

9- لطایفی نماز جماعت                                     10- خاطرات حاج آقا قرائتی

 

شوخیهای پیامبر

نشاط  و شادی در سیره معصومان (علیه‌السلام)

نشاط و سرور بخشی از سرشت انسان است. بدین جهت قوانین روح‏ بخش اسلام به پیروان خود نشاط و شادمانی می‏بخشد. پیامبر خاتم‏نیزهمیشه شادمان بود و بر این امر تاکید می‏ورزید . افزون‏براین ، بعضی از روایات نشان می‏دهد معصومان(علیهم السلام)درکجا ودر پی چه مسایلی شاد می‏شدند وبرای شاد و بودن چه برنامه‏هایی‏ارائه می‏کردند.

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)با یارانش مزاح می‏کرد، اجازه می‏داد یاران با وی مزاح کنند وگاه به شوخی یاران با یکدیگر ، گوش می‏سپرد و تبسم می‏فرمود . او هرگز شادیهای یارانش را برهم نمی‏زد مگر وقتی ‏سخن یا عملی خارج از محدوده شرع از آنها مشاهده می‏کرد.

آیا ظاهر شدن آثار آن همه خوشحالی بر چهره شریف پیامبر و یا دیگر رهبران امت در اثر عملکرد خوب برخی از پیروان وعلاقه‏مندان دلیل سرور و شادمانی اهل‏بیت(علیهم السلام)نیست؟

البته این شادمانیها با عربده کشی‏ها و خنده‏های غیرمُجازی که ‏گاه به سلامت و امنیت و نشاط و حتی حیثیت ‏یک ملت و مذهب زیان ‏می‏رساند،تفاوت دارد.آن گونه شادیها رانه دین تایید می‏کندنه عقل سالم.

 

 

 • چهره همیشه شاداب پیامبر و علی(علیهما ‌السلام)

چهره مقدس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)هرگز درهم کشیده و گرفته نبود مگر هنگام‏ نزول آیات موعظه یا نزول آیات قیامت که هر شنونده را دچار افسردگی و دگرگونی غیر قابل وصف می‏کرد.

فیض کاشانی می‏نویسد: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هنگام ملاقات یارانش چهره‏اش بیش ‏از دیگران شاداب و خندان بود. گاه چنان می‏خندید که دندانهای ‏مبارکش نمایان می‏شد.

 

 • گشاده رویی و خوش طبعی علی(علیه‌السلام)

مرحوم قمی می‏نویسد: حُسن خلق و شکُفته رویی آن حضرت چنان بودکه دشمنانش بدین سبب بر وی خرده می‏گرفتند. عمروبن عاص می‏گفت:

او بسیار خوش طبعی می‏کند. البته عمرو این سخن را از عمر آموخته بود.

او برای اینکه خلافت را به آن حضرت نسپارد، خوش طبعی را عیب‏علی (علیه‌السلام) شمرد.

روزی معاویه به قیس بن سعد گفت:خدا رحمت کند ابوالحسن را که بسیار خندان وشکفته وخوش طبع بود.

قیس گفت: آری چنین بود؛ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز با یارانش خوش طبعی‏می‏کرد و خندان بود. ای معاویه! تو به ظاهر او را مدح می‏کنی اما هدفت ‏بدگویی و خرده‏گیری است. اما بدان به خدا سوگند، آن حضرت‏ با آن شکُفتگی و خندانی، هیبتش از همه فزونتر بود؛ و آن هیبت ‏به ‏سبب تقوایش بود....

 • شوخی و مزاح پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با یاران

گاه پیامبر با یارانش مزاح کرده، آنها را شادمان می‏ساخت و می‏فرمود:

«انی لامزح و لااقول الا الحق.» ، من مزاح می‏کنم و جز حق چیزی نمی‏گویم.

طریحی هم می‏نویسد: «کان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) یداعب الرجل یرید ان ‏یسره‏» پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با انسان به قصد آن که شادمانش سازد شوخی می‏کرد.

نکته قابل دقت این است که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) خود مزاح را آغاز می‌کرد و برآن بود بدین وسیله سرور و نشاط را در یارانش زنده نگه دارد.

این کار پیامبر بزرگوار اسلام در رفع خستگیها و فشارهای ناشی ازمشکلات زندگی یارانش موثر بود. نمونه‌های زیر بخشی از لطایفی است که از آن حضرت ثبت شده و به دست ما رسیده است، بخوانید:

 1- آرامتر برو که بلورها نشکنند

در یکی از مسافرتها، غلام سیاه و خوش صدایی به نام «انجشه‏» همراه حضرت بود که به دستور پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آواز ویژه تند رفتن شتران ‏می‏خواند. و در آن کاروان برخی از زنان پیامبر و ام‏سلیم نیز حضور داشتند.

انس می‏گوید: حضرت گاهی با انجشه شوخی می‏کرد و می‏فرمود:

«رویدا یا انجشه لا تکسر القواریر (یعنی ضعفه النساء.»

انجشه! قدری آرامتر بران تا بلورها خرد نشود.(یعنی زنان آزار نبینند).

 2- چه کسی این بنده را می‏خرد!

روزی حضرت بازوی یکی از یارانش را از پشت‏سرگرفته و فرمود:

چه کسی این بنده را می‏خرد؟ [یعنی بنده خدا را و مراد پیامبر  از این کاری مزاح بود].

 3- پیر زنها  به بهشت نمی‏روند.

روزی پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)به پیرزنی از طایفه اشجع فرمود: ای‏اشجعیه! بدان هرگز پیرزن داخل بهشت نمی‏گردد.

پیر زن از شنیدن این حرف اندوهگین شد. بلال از راه رسید و با مشاهده آن صحنه، وضعیت زن را برای پیامبر نقل کرد. حضرت به بلال‏فرمود: سیاه چهرگان هم به بهشت نمی‏روند. بلال نیز مانند پیر زن اندوهگین گشت. عباس، عموی پیامبر، بر آنها گذشت و پس از آگاهی ‏از حالشان، ماجرا را برای پیامبر بازگفت. پیامبر فرمود: پیرمردها  هم به بهشت گام نمی‌نهند.

آنگاه رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هرسه را طلبید و فرمود: خداوند اینان را بابهترین شکل ظاهری داخل بهشت می‏گرداند. سپس فرمود: خداوند آنهارا در قالب جوانانی نورانی وارد بهشت می‏سازد.

 4- او همان نیست که در چشمانش سفیدی هست؟!

ابن شهرآشوب می‏نویسد: روزی آن حضرت به زنی که از همسرش سخن‏می‏گفت، فرمود: آیا او همان نیست که در چشمانش سفیدی است؟ زن‏بلافاصله گفت: نه. آنگاه به خانه رفته، ماجرا را برای شوهرش بازگفت. او که دریافته بود پیامبر مزاح کرده است. به همسرش‏گفت: آیا نمی‏بینی سفیدی چشمم از سیاهی‏اش زیادتر است؟

5- شوخی و مزاح با امیرمومنان(علیه‌السلام)

روزی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و علی(علیه‌السلام) کنار یکدیگر خرما می‏خوردند. حضرت هسته ‏خرمایی که می‏خورد، نزد علی(علیه‌السلام)می‏گذارد. هنگامی که از تناول خرما دست کشیدند، تمام هسته‏های خرما نزد علی(علیه‌السلام)جمع شده بود.

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به علی(علیه‌السلام) فرمود:

«یا علی انک لاکول.»

ای علی! بسیار می‏خوری.

علی(علیه‌السلام) گفت: «یا رسول الله الاکول من یاکل الرطب و النواه‏»

ای رسول خدا! بسیار خور کسی است که خرماها را با هسته‏اش‏خورده است.

 6- دست گذاردن بر چشم برخی یاران

حضرت برخی یاران را از پشت‏سر بغل می‏گرفت و دو دستانش را بر چشمانشان می‏گذارد تا آنها را بیازماید آیا می‏توانند با چشم‏بسته طرف مقابل را تشخیص دهند؟ 

***** 

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با یارانش مزاح می‏کرد، اجازه می‏داد یاران باوی مزاح کنند و گاه به شوخی یاران با یکدیگر، گوش می‏سپرد و تبسم می‏فرمود. او هرگز شادیهای یارانش را برهم نمی‏زد مگر وقتی‏ سخن یا عملی خارج از محدوده شرع از آنها مشاهده می‏کرد.

آیا ظاهر شدن آثار آن همه خوشحالی برچهره شریف پیامبر و یادیگر رهبران امت در اثر عملکرد خوب برخی از پیروان وعلاقه‏مندان دلیل سرور و شادمانی اهل‏بیت(علیهم السلام) نیست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

گروه آموزشی پایه ششم
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه آموزش ابتدایی - پایه ششم و آدرس ebtedaeegroup6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1